Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 8ου ITS Hellas Conference “Transportation & Logistics 2022: Research.Reshape.Innovate”, του καθιερωμένου συνεδρίου που για ακόμα μια χρονιά έφερε κοντά την ελληνική ακαδημαϊκή, επιχειρηματική και ερευνητική κοινότητα για να χτίσουν μαζί ένα μέλλον όπου όλες οι μεταφορές, ανθρώπων και αγαθών θα είναι ευφυείς, πράσινες και βιώσιμες.

Με διοργανωτές τον ITS Hellas (Ελληνικός Οργανισμός για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών) και υπεύθυνο φορέα διοργάνωσης την ερευνητική ομάδα ISENSE του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών/Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ), περισσότερους από 40 ομιλητές και 300 εγγεγραμμένους συμμετέχοντες, 15 χορηγούς και εκθέτες, το  8ο ITS Hellas έφερε στην ελληνική δημόσια συζήτηση τα μεγάλα ζητήματα που αφορούν το μετασχηματισμό των μεταφορών και της εφοδιαστικής και θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας.

Το συνέδριο προλόγισε με χαιρετισμό εκ μέρους της ITS Hellas η Δρ Γεωργία Αϋφαντοπούλου, Πρόεδρος ΙΤS Hellas και Διευθύντρια Ερευνών και Αναπληρώτρια Διευθύντρια ΕΚΕΤΑ/ ΙΜΕΤ, καθώς και ο Δρ Άγγελος Αμδίτης, Αντιπρόεδρος ITS Hellas, Διευ/ντης Έρευνας και Ανάπτυξης στο φορέα διοργάνωσης ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ, Πρόεδρος ΕRTICO-ITS Europe και Αν. Πρόεδρος ΟΑΣΑ. Επίσημο χαιρετισμό απηύθυνε (εξ αποστάσεως) ο κος Μιχάλης Παπαδόπουλος, Υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Τον τρόπο που οι πολιτικές για την έρευνα και την καινοτομία στηρίζουν την οικονομική ανάπτυξη της χώρας υπογράμμισε με την ομιλία του εκπρόσωπος του κου Αθανάσιου Κυριαζή, Γενικού Γραμματέα Έρευνας και Καινοτομίας. Γραπτό χαιρετισμό απηύθυνε και η κα Ελένη Παλαιολόγου, Αναπληρώτρια Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.

Στο πλούσιο πρόγραμμα που εκτάθηκε σε 2 ημέρες και περιέλαβε 6 θεματικές, συμμετείχαν εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, όπως ο κος Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο κος Ιωάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, των δημοτικών αρχών με εκπροσώπηση από τον κο Γρηγόρη Κωνσταντέλλο, Δήμαρχο Βούλας, Βάρης, Βουλιαγμένης, και τον κο Νίκο Κομηνέα, Δήμαρχο Αστυπάλαιας, σημαντικών φορέων και υποστηρικτών του Συνεδρίου όπως ο κος Αντώνιος Γυπάκης, Προϊστάμενος Τμήματος Σχεδιασμού & Προγραμματισμού της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας, ο κος Χαράλαμπος Δαμάσκος, Πρόεδρος του Δ.Σ. ΣΤΑ.ΣΥ, καθώς και πολλοί άλλοι εξέχοντες ομιλητές της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας αλλά και του επιχειρηματικού κόσμου.

«Το φετινό ετήσιο συνέδριο του ITS Hellas είχε στο επίκεντρο του το τρίγωνο Έρευνα – Αναδιαμόρφωση – Καινοτομία, ένα σχήμα που αν λειτουργήσει δυναμικά υπόσχεται ένα βιώσιμο μέλλον για τις μεταφορές -ανθρώπων και αγαθών- και ανθεκτικότητα απέναντι στις κρίσεις. Το πρώτο ενιαίο τομεακό cluster για την έξυπνη κινητικότητα και τα logistics χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προσδοκώντας να απαντήσει με επάρκεια προϊόντων στις ανάγκες της αγοράς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.» τόνισε η Δρ Γ.Αϋφαντοπούλου ως πρόεδρος του ΙΤS Hellas. «Η έρευνα και η καινοτομία αλλά και ο στρατηγικός σχεδιασμός της πολιτείας θα δούμε πώς είναι κρίκοι της ίδιας αλυσίδας στην πορεία αυτή, ενώ ο συνδετικός και υποστηρικτικός ρόλος του ΙTS Hellas σε αυτή τη διαδικασία είναι καίριος. Η συνεργασία και η ανταλλαγή αυτή ελπίζουμε ότι θα βοηθήσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του οικοσυστήματος να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις, που όλοι γνωρίζουμε ότι αυτήν την εποχή είναι πολλές και πρωτόγνωρες» σημείωσε στον εναρκτήριο χαιρετισμό του ο Δρ Άγγελος Αμδίτης, ως αντιπρόεδρος του ΙΤS Hellas και υπεύθυνος για τη διοργάνωση του συνεδρίου.

Στο πλαίσιο της 1ης συνεδρίας, συζητήθηκαν, με αφορμή το ευρωπαϊκό έργο FENIX, οι προτεραιότητες της ΕΕ και οι πρωτοβουλίες των επιχειρήσεων του κλάδου των μεταφορών και logistics για την ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και την απρόσκοπτη ανταλλαγή και χρήση δεδομένων. Οι παρουσιάσεις επικεντρώθηκαν στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στην αλυσίδα μεταφοράς, προς όφελος όλων των εμπλεκομένων και κυρίως, προς όφελος του συνόλου της ελληνικής οικονομίας – με τα παραδείγματα του Ελληνικού Παρατηρητηρίου Μεταφορών και Logistics, που αναπτύσσεται από το ΕΚΕΤΑ/ ΙΜΕΤ και της διαδικασίας εκτελωνισμού στον Λιμένα Πειραιά να ξεχωρίζουν. Σημείο σύγκλισης των συνέδρων αποτέλεσε η παραδοχή της ιδιαίτερης σημασίας ενεργούς εμπλοκής του ελληνικού οικοσυστήματος μεταφορών και logistics στη διαδικασία ολοκλήρωσης, εφαρμογής και αξιοποίησης των αποτελεσμάτων της ψηφιοποίησης.

Στο πλαίσιο της συνεδρίας 2, που διοργανώθηκε από το ΕΚΕΤΑ/ ΙΜΕΤ στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου έργου SSTPAs in Greece, συζητήθηκε η αναγκαιότητα της αύξησης της ασφάλειας στις Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας των οδηγών στην Ελλάδα μέσα από την ανάπτυξη δικτύου Ασφαλών και Προστατευόμενων Χώρων Στάθμευσης Φορτηγών (SSTPAs). Η υλοποίηση εννέα SSTPAs κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα είναι η αρχή για την κάλυψη των υποχρεώσεων της χώρας που απορρέουν από τον Κατ. Εξουσιοδότηση Κανονισμό 885/2013 της  ITS Directive (2010/40/EU) της E.E. Η κατασκευή των SSTPAs σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ε.Ε. για την απόκτηση του «ασημένιου» επιπέδου και η δυνατότητα πραγματοποίησης ηλεκτρονικής κράτησης και πληρωμής θέσεων στάθμευσης παρέχει τη δυνατότητα στους οδηγούς φορτηγών οχημάτων να σταθμεύουν με ασφάλεια, τόσο για αυτούς όσο και για τα φορτία τους, κατά μήκος του ΔΕΔ-Μ στην Ελλάδα.

Πως η στρατηγική, έρευνα και η επιχειρηματικότητα θα προχωρήσουν χέρι-χέρι στο δρόμο για την ελληνική έξυπνη πόλη; Η 3η συνεδρία ανέδειξε τα βασικά ζητήματα που επηρεάζουν το μέλλον των ελληνικών έξυπνων πόλεων καθώς και την αναγκαιότητα για μια συνεργατική κουλτούρα που θα καταστήσει την στρατηγική, την έρευνα και την επιχειρηματικότητα μέρος ενός ανοικτού οικοσυστήματος που μπορεί να ενσωματώσει την καινοτομία.
«Η σημασία των συνεργειών τριπλού έλικα σε αυτή την πορεία είναι καίρια και μια ολιστική προσέγγιση που περνάει μέσα από υποδομές συνεργασίας – Παρατηρητήρια, Κέντρα Ικανοτήτων, Συνεργατικούς σχηματισμούς- και περιλαμβάνει όλη την αλυσίδα των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, είναι άκρως απαραίτητη για να διασφαλίσει ότι μπορούμε να ενσωματώσουμε τη διαθέσιμη τεχνολογία και να οραματιστούμε για το μέλλον των ελληνικών μεταφορών τη βιωσιμότητα» υπογραμμίζει η Δρ Γεωργία Αϋφαντοπούλου ως Πρόεδρος του ITS Hellas.

Η ειδική συνεδρία που συνδιοργάνωσε το ΙΛΜΕ -Ινστιτούτο LOGISTICS MANAGEMENT ΕΛΛΑΔΟΣ με τον ITS Hellas, και ενορχήστρωσε ο Κωνσταντίνος Χανιώτης, Αντιπρόεδρος του ITS Hellas, Πρόεδρος του ΙΛΜΕ και Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της TELENAVIS – επικεντρώθηκε στα ευφυή συστήματα στην Ελληνική Εφοδιαστική αλυσίδα, παρέχοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα του πώς οι έξυπνες τεχνολογίες μπορούν όχι μόνο να βελτιώσουν την αποδοτικότητα του έργου όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και την αστική κινητικότητα γενικότερα. Ποια τα προβλήματα και οι προκλήσεις για τις μεταφορικές εταιρείες στην Ελλάδα και ποιες οι ιδιαιτερότητες του χώρου και των ευρύτερων συνθηκών που επηρεάζουν την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στον κλάδο; Από την μια παρακολουθήσαμε τεχνολογικές λύσεις που αναπτύσσουν επιτυχημένες εταιρείες για να απαντήσουν στις προκλήσεις αυτές αξιοποιώντας ερευνητική τεχνογνωσία και από την άλλη ακούσαμε τους προβληματισμούς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην προσπάθεια τους να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες, στον ανταγωνισμό και στις νέες απαιτήσεις για βιώσιμο και περιβαλλοντολογικά φιλικό σχεδιασμό των υπηρεσιών τους. Ενώ λοιπόν είδαμε ότι η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών είναι ζητούμενο και βασική επιδίωξη για της ελληνικής επιχείρησης, προκύπτει ότι αυτό που λείπει είναι η καθοδήγηση, η ενημέρωση και οι δομές που μπορούν να υποστηρίξουν αυτή την μετάβαση, δημιουργώντας γέφυρες, χτίζοντας συνεργασίες και συμπράξεις που εμπλέκουν ένα ευρύ φάσμα από φορείς, πολιτικές και επιχειρήσεις στην αλυσίδα της εφοδιαστικής.

Με επίκεντρο την αστική κινητικότητα, η συνεδρία 5 ανέδειξε την ανάγκη να αντιμετωπιστούν καίρια ζητήματα για την ελληνική αστική κινητικότητα, όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση, έλλειψη χώρων, έλλειψη κουλτούρας διαμοιρασμού δεδομένων κ.α. Από την πλευρά των πολιτικών και δημοτικών αρχών (όπως ο Δήμος Βούλας, Βάρης Βουλιαγμένης, ο Δήμος Αστυπάλαιας) και από τους δημόσιους φορείς (ΣΤΑΣΥ) και παρόχους αστικών συγκοινωνιών (Αττικό Μετρο) είδαμε ότι γίνονται μεγάλα βήματα μέσα από στοχευμένες ενέργειες, μελέτες, σχέδια και υλοποιήσεις σε τοπικό επίπεδο. Από την ερευνητική-ακαδημαϊκή οπτική, ακούσαμε για εξαιρετικές τεχνολογικές λύσεις για την αντιμετώπιση πολλών εξ αυτών των προβλημάτων, καθώς μπορούν να εξασφαλίσουν διαλειτουργικές επιβατικές μεταφορές, την απρόσκοπτη ανταλλαγή δεδομένων για την αστική κινητικότητα, την ανθεκτικότητα των κρίσιμων υποδομών, και να υποσχεθούν εύρος από ψηφιακές υπηρεσίες στον τομέα των δημόσιων μεταφορών θέτοντας στο επίκεντρο την βιώσιμη ανθρωποκεντρική ανάπτυξη. Η ανάγκη για την ύπαρξη θεσμοθετημένων συνδετικών κρίκων που θα υποστηρίξουν το έργο των δημοτικών αρχών και θα ενισχύσουν τη σύμπραξη μεταξύ έρευνας, ιδιωτικού και δημοσίου τομέα με γνώμονα ένα κοινό σχεδιασμό, διαφαίνεται επιτακτική ώστε να βιώσουμε ένα νέο πρόσωπο για την αστική κινητικότητας στην Ελλάδα.

Η συζήτηση της στρογγυλής τραπέζης που ακολούθησε, ανέδειξε για ακόμα μια φορά την αναγκαιότητα για καλλιέργεια μιας συνεργατικής κουλτούρας στο ελληνικό περιβάλλον, και ενίσχυση δομών όπως ο ITS Hellas. Σχηματισμοί που εμπλέκουν στους κόλπους τους ετερόκλητους φορείς -με κοινό όμως όραμα-,και υποστηρίζουν τις συμπράξεις και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας είναι απαραίτητοι για να μπορέσει η χώρα μας να ενσωματώσει την τεχνολογία, και να παράγει καινοτομία στις μεταφορές και την εφοδιαστική.

Αυτές οι δυο ημέρες καταφέραν να δώσουν πνοή στο κοινό μας όραμα προς ένα βιώσιμο, πράσινο και διασυνδεδεμένο σύστημα μεταφορών για την χώρα μας. Αυτός είναι ένας σημαντικός στόχος που ο ITS Hellas δεν θα μπορούσε να τον πετύχει χωρίς την πολύτιμη συμβολή των μελών του αλλά και του ευρύτερου οικοσυστήματος των μεταφορών και της εφοδιαστικής στην Ελλάδα.

Το 8ο Συνέδριο του ITS Hellas πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας και της Ελληνικής Ένωσης Βιομηχανιών Ψύχους και Logistics. Σπουδαίοι οργανισμοί και επιχειρήσεις στάθηκαν αρωγοί στους στόχους του Συνεδρίου προσφέροντας τη χορηγία τους. Με Ασημένια Χορηγία υποστήριξαν το Συνέδριο η ομάδα Ι-SENSE του ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ, η Αττική Οδός, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ ο ΟΑΣΑ, η Yunex Traffic και και με Χάλκινη Χορηγία η Anytime, η Deep Traffic, η Seability, το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME), η Geosystems, τη SMARTNav σε συνεργασία με τη NOVA, η Telenavis, το Πανεπιστήμιο Πατρών, η Logistics Way και το δημοσιογραφικό site metaforesspress.gr με τη πολύτιμη συμβολή του και ως Χορηγός Επικοινωνίας. Ως Χορηγοί Επικοινωνίας υποστήριξαν το Συνέδριο επίσης το περιοδικό SUPPLY CHAIN & LOGISTICS και η ιστοσελίδα supply-chain.gr, καθώς και η o.mind Creatives.